Efter dødsulykke: Epilepsiforeningen ønsker støtteordning til patienter med kørselsforbud
En ulykke i sommer, hvor en mand med epilepsi påkørte en bil med to personer, der begge døde, har startet en debat om reglerne for lægeligt kørselsforbud.
Epilepsiforeningen foreslår en såkaldt støtteordning for dem, der har fået et forbud. I mellemtiden overvejer politikerne, om der skal indføres kontrol og sanktion for overtrædelse af forbuddet.
“Vi ved jo desværre, at når folk mister deres kørekort, ligesom ved spirituskørsel, så er der en del, der alligevel sætter sig bag rattet. Derfor er vores ønske, at der kommer en form for støtteordning for dem, der har fået et midlertidigt, lægeligt kørselsforbud på grund af deres epilepsi. Det har man haft gode resultater med i Norge”.
Sådan siger landsformand for Epilepsiforeningen, Lone Nørager Kristensen, i kølvandet på sommerens debat om reglerne for lægeligt kørselsforbud.
I den konkrete sag var der tale om en 56-årig mand, der ved udgangen af sidste år fik et kørselsforbud af Skejby Universitetshospital. Det vides ikke, om dødsulykken, der fandt sted i Randers, blev forårsaget af et epileptisk anfald.
Meldingen fra Epilepsiforeningen er dog klar:
“Hvis man har et kørselsforbud, så skal man overholde det, det kan ikke siges tydeligt nok,” fastslår Lone Nørager Kristensen.
Begrundet mistanke: 285 personer brød forbud
Det lægelige kørselsforbud er ikke på nuværende tidspunkt ikke juridisk bindende. Kun Færdselsstyrelsen eller politiet kan fratage borgere deres kørekort eller retten til at køre bil, og de får ikke automatisk besked, når en epilepsipatient modtager et lægeligt køreforbud.
På nuværende tidspunkt har lægen kun pligt til at oplyse Styrelsen for Patientsikkerhed om deres patients kørselsforbud, hvis lægen har en begrundet mistanke om, at forbuddet bliver brudt.
Sidste år modtog styrelsen 285 sager fra læger, som vurderede, at deres patient ikke var indstillet på at overholde forbuddet. Og indtil videre er tallet 167 sager i 2024. Dette tal dækker dog ikke kun over epilepsi-patienter, men også andre typer af patienter, der for eksempel har fået en blodprop eller er syge på anden vis.
Hjælp til at overholde forbuddet
Lone Nørager Kristensen håber, at politikerne vil være lydhøre overfor at finansiere en støtteordning som den i Norge, hvor man har mulighed for at køre med taxa til og fra job for nogenlunde samme pris, som det koster med bus eller tog, hvis man bor et sted, hvor man ikke kan benytte den offentlige transport. Ordningen blev indført tilbage i 2001.
“Det vil selvfølgelig koste nogle penge, og om det skal være kommunen, regionen eller staten, der skal finansiere det, det ved jeg ikke. Det er politikernes opgave at komme med et bud på det. Vi har jo flextrafik i forvejen, så man kunne også kigge på at forbedre den ordning, som i dag slet ikke er indrettet efter daglig brug til og fra job eller uddannelse. Vi er næsten åbne over for alt, bare det er noget, der hjælper til at overholde forbuddet,” siger landsformanden.
På spørgsmålet om, hvorfor de ramte borgere ikke bare kan tage bus eller tog, svarer Lone Nørager Kristensen:
“Hvis man bor i Nordjylland, så går bussen hver halvanden time. Så man er meget mere afhængig af en bil i landdistrikterne,” siger hun.
Politisk opbakning?
Epilepsiforeningen forsøgte allerede for halvandet år siden - før ulykken i Randers i sommer - at sætte kørselsforbuddet på dagsordenen på Christiansborg. Men dengang var der ingen, der var lydhøre, fortæller formanden.
Efter ulykken har flere retsordførere dog meldt sig på banen med ønske om sanktioner og kontrol.
Herunder Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), der har bedt Indenrigs- og Sundhedsminister Sophie Løhde redegøre for, om man vil igangsætte et arbejde, der fører til, at politiet underrettes om et midlertidigt kørselsforbud fra lægen, så det efterfølgende kan sanktioneres.
I et svar fra ministeren den 27. august i år lyder det fra Sophie Løhde:
“Jeg har bedt mit ministerium om at gå i dialog med Justitsministeriet og Transportministeriet om behov for ændringer og tiltag på området. Jeg vil vende tilbage til udvalget, når ministerierne har haft lejlighed til at drøfte problemstillingen,” skriver hun i et ministersvar.
Epilepsiforeningen og Dansk Epilepsi Selskab vil i den forbindelse også forsøge at få politikerne til at tage stilling til en støtteordning.
Du kan læse mere om reglerne for brug af kørekort til epilepsi-patienter på Epilepsiforeningens hjemmeside her.
Skrevet af Heidi Bendtsen Nielsen