Unge læger på ”cool” international sommerskole i epilepsi
Epilepsieksperter og unge neurologer fra hele verden samles til sommerskole med stærk faglig profil på Epilepsihospitalet Filadelfia.
Neurologer ved Epilepsihospitalets Filadelfia har succes med en international sommerskole for unge epilepsilæger. Lægerne undervises af danske og udenlandske kapaciteter inden for epilepsi og neurologi. I år var temaet for det intensive ottedags-kursus ‘EEG og epilepsi’, og her deltog i alt 27 studerende og unge læger fra 13 lande.
Professor Sándor Beniczky har taget initiativet og står for organiseringen af undervisningsforløbet, som de senere år er blevet et tilløbsstykke, blandt andet fordi det er lykkedes Beniczky at tiltrække en række anerkendte eksperter inden for epilepsiområdet som undervisere.
Denne sommer var der blandt andet deltagere fra Ukraine, Rumænien, Cuba og Mexico, og det er ikke mindst kombinationen af faglige oplæg og efterfølgende øvelser, der trækker lægerne til, fortæller Reka Kraft-Gal, som er ung neurolog fra Rumænien.
“Vi er to kollegaer afsted på kurset. Vi er begyndere i EEG på vores hospital, og den viden, jeg har om EEG, er fra bøger. Jeg har ikke så meget praktisk erfaring, derfor lærer jeg rigtig meget her,” fortæller Reka Kraft-Gal
Ved sommerskolen blev der blandt andet undervist i polygrafiske kanaler, myoklonier, langtidsminotorering, parasomnia og anfaldsklassifikation. Blandt underviserne var læge og ph.d. ved SDU og Epilepsihospitalet Filadelfia Elena Gardella, professor ved Epilepsihospitalet Filadelfia Guido Rubboli, professor i søvnmedicin og klinisk neurofysiologi ved Rigshospitalet Poul Jennum, professor og leder af EEG-instituttet ved Sourasky Ichilov-medical Centre i Tel-Aviv Miri Neufeld, og professor ved Epilepsihospitalet Filadelfia Peter Wolf.
En anden deltager på sommerskolen var neurolog Liliia Verkalets, fra Ukraine, og også hun fremhæver kombinationen af undervisning, selvstændigt arbejde med øvelser og dialog med de andre studerende, som en af styrkerne ved sommerskolen.
“Vi lærer en hel masse på en nem og cool måde. Underviserne er gode til at forklare det, så det er til at forstå. Vi laver en masse opgaver med de andre studerende, hvor vi diskuterer vores resultater,” siger hun.
Skrevet af Nina Bro